2016. augusztus 01. 20:39 - Kéktúra blog

Kazinczy 200

Előre jelezném, hosszú lesz, valamint, hogy nem szoktam írásos formában élménybeszámolni, inkább képekben. Illetve csak akkor írok, ha az adott túra nagyon megvisel (ilyen ritkán van, hehe), vagy csúcsszuperkirálytökállat kategória.

A Kazinczy egyértelműen az utóbbiba tartozik.



Kezdem a kályhától, ez a rész átugorható. Másfél éve, tavaly januárban kezdtem teljesítménytúrázni (TT), mikor a 4 fős csapatunk többi tagja a Téli Mátra után egyhangúlag megszavazta, hogy soha többet TT. Helyette inkább kéktúrázzunk. Nekem itt viszont volt egy kattanás, és az OKT-val párhuzamosan, kb. havi rendszerességgel eljárogattam szintesebb túrákra, azzal a felkiáltással, hogy készülök a Mártrabércre, mer' az má' valami. Előtte csak Gerecse 50-en voltam, kb. nulla előélettel, aminek köszönhetően ez eddigi legnehezebb túrám :))))

Tehát innentől származtatom a túrafüggőséget: amellett, hogy elsősorban kirándulok, feszegetem a teljesítőképességem határait.

Így persze a Mátrabérc után sem volt megállás, következő cél az első százas, ezért kerestem a nehezebb 100 alattiakat: Mátra 60, OVER Piros, Vulkán, Lefagysz, ill. párommal közösen csináltunk egy csak éjszakait rövidet, mert arra azt gondoltam para. Nem az :)
Év végén talán már ment volna a hosszútáv, de télen ilyenekből nem nagy a kínálat, uhogy az elsőre (2016 tavasza) eléggé sikerült felkészülni. Addigra nagyjából mindent kitapasztaltam: evés-ivás, erőbeosztás, itt fáj-ott fáj, felszerelés, GPS (voltam tájfutó, tudok térképet olvasni, de kütyüvel sokkal gyorsabb/egyszerűbb) ésatöbbi; minden túrámat komolyabb holtpont nélkül, és bőven szintidőn belül sikerült abszolválni. Egyedül a nyomorult vízhólyagokkal nem tudok mit kezdeni, az cipőtől és alkalmazott technikától függetlenül megjelenik :D

Az első százas (Iszkiri) mégis eléggé megviselt, annak ellenére hogy 19 óra alatt meglett. Fejben is nehéz (szerintem), meg a térgyeim is kész lettek, a jobb rendesen bedagadt. Ennek ellenére éreztem, hogy a 100+ km az én műfajom, meg ugye kell a kihívás, ezért az NB1-be is neveztem. És kb. itt kezdett körvonalazódni a Kazinczy 200. Amihez akkor kanyarodjunk is vissza :)

Szóval, Kazinczy 200.

Mínusz egyedik nap (inkább 2 hét), felkészülés

Már túra előtt 2-3 héttel elkezdtem egy listát írni a szükséges dolgokról, mikor épp eszembe jutott valami. Aztán megterveztem magamnak az itinert, a honlapon lévő leírások és térképek alapján. És megolvastam az összes elérhető beszámolót, hogy tudjam hol és mire lehet számítani: nehezen járható szakaszok, kóbor kutyák, ellátás. Ne azon múljon, hogy nem készültem valamire :))))
Illetve korábbi túrákon kérdezősködtem a rutinosaktól: van aki azt mondta, eszembe ne jusson ennyi túrával a hátam mögött nekivágni, van aki szerint meg simaliba. Én éreztem az Erőt, tudtam, nem lesz gond, egyedül az alvás/nem alvás okozott dilemmát. Erre nem nagyon lehet készülni, és mindenki máshogy műkszik: ha nem alszol beájulsz 40 óra után, ha alszol nem tudsz utána elindulni. Én a kettő közé lőttem be magam, és az alábbi volt a terv: minden 50-es etap után Füzéren meleg kaja, kiadós zuhany, teljes ruhacsere, nyugis tempóban. Így pihenek is, de mégsem hűlnek ki az izmok. Egy - másfél órát szántam erre két etap között. Úgy kalkuláltam, hogy ha gáz van, még így is belefér pár óra szunya.

Tehát fejben rákészülés pipa (nemröhög! szerintem ez igenis nagyon fontos, így már csak sérülés miatt lehet feladni). Jöhet a logisztika - ezt is imádom :)))) Tömegszálláson nem tudok aludni, ahhoz nem vagyok elég fáradt túra előtt: horkolás, beszélgetés, mocorgás, kényelmetlen. Így ezen nem agyaltam sokat, messze is van, maradt  az autó csomagtartója. Pár lepedővel meg hálózsákkal remekül el lehet lenni egy éjszakát. Ez jó döntés volt, mert idén rekordszámú nevezés érkezett, leérkezésünkkor már kinn volt a megtelt tábla, volt akiket a szomszédos kalandparkban szállásoltak el. Van még aztán a depó csomag is, amit a füzéri központba küldtem, ezt külön táskában vittem le: 2 féle váltócipő (egy GTX + egy jól bejáratott nyári), fürdős cuccok, váltás ruhák, hálózsák. Kajával nem kell foglalkozni, itt a jónál is jobb az ellátás. Egy kis korpovit kekszet, mazsolát, meg rozskenyeret azért beraktam, de csak mert finnyás vagyok.

0. nap, csütörtök, megérkezés: beköltözés a Villába
Szerencsére Dóri személyében akadt (meglehetősen rutinos) útitársam, így egyrészt nem volt uncsi a 4 órás út, másrészt tudtam okosodni. Este nyolcra értünk le, meglehetősen nagy volt már az élet, parkolóhelyet is alig találtam, ment a sátorverés, meccsnézés, evés-ivás. Hegyekben állt a kenyérlángos (vagy házi pizza?, mindegy fincsi volt). Ja, és Csutora, ő külön fejezet, hihetetlenül fel volt pörögve, nagyon élvezte a nyüzsgést. Ez a kép megtévesztő, este 11-kor készült :)))
_20160616_224436_hdr.jpg
Nevezést gyorsan lerendeztem, amihez máris járt egy standard Kazinczy-s póló. Majd jött az eligazítás, Börcsök Andris kivetítőn, (fejből!) végigment a 200 kilométeren, szinte kanyaronként elmondta milyen jelzések vannak, mire kell figyelni. Mellesleg, amúgy is kiszalagozták az egészet(!!!). Még csak 2 órája vagyok itt, és már többet kaptam mint más túrákon: profizmus és kedvesség felsőfokon. Még valami meccsnek a végét megnéztem, aztán húztam aludni, hátha sikerül 6-7 órányi, utána 3 napig nem lesz rá mód.
_20160616_210434_hdr.jpg
1.nap, péntek, I. szakasz: Széphalom (57km/2100m)
Fél hétre húztam a vekkert, persze nem sikerült addig aludni, hiába volt nyugi, meg kényelem, 4-kor felpattant a szemem. Fél órákra még visszaaludtam, végül 6-kor elkezdtem pakolászni, reggelizni. Minden túrát a már bevált menüvel kezdek: negyed kiló tönköly kalács, fél liter rizskakóval. Sok benne az enerdzsi és lassan szívódik fel, 20 km-ig tuti kitart. A korábbi kelés ellenére is majdnem sikerült lemaradni a fél 8-as buszról, hihetetlen sokat tudok tetvészkedni. Alig fértünk fel, olyan sokan voltunk. A rajt a pár km-re lévő Széphalmon van, Kazinczy sírjánál, ide vittek át mindenkit különbusszal -> gyakorlatilag onnantól, hogy megérkezel és leadod a depót, semmivel nem kell törődni. Ismétlem, profizmus. A túra mottója nem hiába: "Jót, s jól"

8-kor leszállás a Magyar Nyelv Múzeumánál, itt van egy kis üresjárat, mert a rangos emberek - ezt most nem cikizésnek írom - fél 9-re érkeznek, egy rövid beszéd erejéig. 2 polgármester (Füzér és Sátoraljaújhely), a Kazinczy társaság elnöke, és persze Wehner Géza főrendező. Szóval nem csak úgy simán elrajtolunk, hanem megemlékezés is van. Egész más a dolog hangulata, hogy itt személyesen is örülnek nekünk.
_20160617_085652pesza.jpg
És pontban 9 nulla nullakor RAJT.
_20160617_090559_hdr.jpg

2 boton kívül semmit nem hoztam, 2 óra múlva úgyis visszaérünk a Kovács Villába, ahol felkapom a hátizsákot. Csak azon paráztam, hogy azt is el ne depózzák Füzérre :) Sajna a fényképzőt is direkt a zsákban hagytam, így az első szépkilátást csak a telefonnal tudtam megörökíteni. Fotózgatás közben szóba elegyedtem egy idősebb túratárssal, irigykedett, hogy erre is van időm. Neki nincs ideje enni sem, ha tartani akarja a szintidőt. De amúgy már sokszor látta ezt a panorámát, mert ő szalagozta ki ezt a szakaszt. Is. Meg majd le is szedi. Respect!
Kovács Villában (12.5km) persze megvolt a zsákom, (még a depó is ott volt) itt lehetett enni-inni, én gyorsan lejelentkeztem az otthoniaknál, és kb. negyed óra szöszölés után indultam tova. Ja itt már túl voltunk egy 360m magas kaptatón 3km-es távon, fel a Magas-hegyre, ahol sípálya és kalandpark is található.
Érzékeny búcsú a Villától, kb. 2 nap múlva remélhetőleg újra itt, nekem inkább 2 és fél :))) Kezdődhet az igazi túra, rácsatlakozunk az Országos Kékre és kaptatunk 140m-ről 560-ig, a Fekete-hegyig (25km), ami már a P- jelzésen van. Ez a rész volt a legfélelmetesebb egész hétvégén, olyan erős szél fújt, hogy záporoztak lefelé a kisebb-nagyobb ágak, többet néztem felfelé, mint előre. Nem sokkal a kilátó előtt pedig, pár száz méterre tőlem, egy hatalmas fa adta meg magát... Innen már nyugisabb körülmények között lecsorogtunk Mikóházára (28.4km), ahol Eduék vártak ellátmánnyal. Frissítés után kezdődött a kellemetlen, majd 10 kilis szakasz, betonon és árnyék nélkül, Alsó- majd Felsőregmecen keresztül. Ráadásul a kezdetben gyengélkedő napsütés is ráerősített, szerencsére frissítőpont és nyomóskút is akadt. Majd ismét erdős rész és 400 méter szintben fel, egészen az északi zöld jelzésig a Szlovák határon (40km). Füzér környékére már estefelé érkeztem fél nyolc körül, szerintem ez a túra egyik legszebb része. Az első etapot (55km) végül 10ó30p menetidővel zártam, ez 5.2 km/h átlag.
_6171447.JPG
Jó lett volna még világosban tova indulni, de ezt hamar elengedtem, mert csak a depós cucc megtalálása volt negyed óra. Aztán jöhetett a betervezett komótos zuhany, amiért utólag is elnézést a túratársaktól. A központ udvarában hatalmas sátor volt felállítva, lehetett ebét nézni, kajálni. Itt még az eddigieknél is nagyobb volt a választék ellátmány téren, persze én pofátlanul rákérdeztem az egyetlen olyan dologra ami nem volt: elnézést és sör...?  Mondták, sajna nincs. Viszont meghallotta sirámomat Börcsök Andris, és halkan megkérdezte: mész tovább 200-ra? (bólogatás) Akkor ülj le enni, odacsempészem neked :)))

1.nap, péntek, II. szakasz: Tilalmas (48km/1900m)
Bő másfél óra egerészés után, 21.10-kor indultam neki az első éjszakai körnek. Előtte, hogy tuti el ne aludjak, nameg a sör miatt is adta, még megjutalmaztam magam egy cigivel (amúgy nem dohányzom). Már minden a hátamon volt, ezért megkértem egy pontőrt, hogy a cigisdobozt legyen kedves visszatenni a hátizsákba. Na amit akkor kaptam :) sportember nem dohányzik, inkább kidobom, minthogy visszaadjam, mérnem kólát iszol, az is felpörget stb... Kivételesen nem szóltam vissza, csak magamban puffogtam, hogy a cukor ugyan olyan méreg, és híres-neves túrázókat is láttam pöfékelni, stb :)) Füzérről kifelé pont beelőztem a sátoraljai sporttárs-szervezőt, aki szalagozott, dicsértem is, hogy szép munka, szinte nem is kell GPS. Riogatott az előttünk álló Tolvaj heggyel, ami itthoni viszonylatban talán az egyik legdurvább, és higgyem el, jobb lesz az sötétben xD Mondtam, hogy kb. sejtem mire lehet számítani, utánaolvastam, és a virtuális bejáráson is külön kiemelték. Említette, hogy a Kazinczy babatávján, a 20 km-es füzéri körben is benne van. Na ezen röhögtem, mekkora trollok... egészen míg oda nem értünk :)))
Jó úgy nekimenni, hogy úgyis meghalsz a végére, így nem visel meg annyira. Persze 3x kellett megállni, pedig elég jól bírom a felfeléket. Számokban így néz ki: 700 méteres távon kell leküzdeni 250m szintet. Ez 35 percig tartott. Szerintem nem volt annyira vészes, a talaj egész jó, csak egy lépést csúszik vissza az ember, miközben lép előre kettőt. A nagyobbik baj, hogy jön utána egyből a Nagy-Milic (896m), az északi-zöld legmagasabb pontja, ez sokkal jobban megviselt. Ide pont éjfél körül értünk fel, 2 túratárs (asszem Bagiráék) tartott kisebb pihit, így én is leültem, és éreztem, hogy kezdek baromi álmos lenni... Na ez új, 15 óra túrázás után még sosem aludtam be, megijedtem, hogy mi lesz a maradék 150 kilin?! Meg baromi hideg is lett, úhogy valahogy tovább vánszorogtam. Sietni nem lehetett,  lefelé sem jobb a Milic, de legalább felébredtem, mert nagyon oda kellett figyelni. Szkároson tartottam majd fél órás pihit, lélekben rákészülve a Szurok-hegyre: újabb 250 méter kaptató 1 kilométeren.
Az a jó a nyárban, hogy 4-kor már világosodik, fél órával előtte már hangversenyt rendeztek a madarak. (video)
Pányokra (szuper frissítőpont ismét) már világosban értünk, de a pontőr kutya még aludt, Telkibányán 5-kor pedig már kemény munka folyt:
_6181450.JPG
_6181459.JPG
Füzérre 9 előtt kicsivel értem vissza (reggel is csodálatos), így a 2. etapot (48km) 11ó30p alatt abszolváltam (4.2 km/h átlag).
_6181466.JPG

2.nap, szombat, III. szakasz: Szalánc (54km/1900m)
Délelőtt 11-ig sikerült sziesztázni, erősen fontolgattam a kiszállást, mert nagyon sokan feladták a meleg miatt. Többször beszéltem a párommal, aki otthonról drukkolt és aggódott (érthetően nem örül, ha napokra eltűnök a sűrű, sötét erdőben), és mondta, hogy eső tuti nem lesz (én attól jobban félek) és túl meleget sem írnak. Na ez utóbbi nem jött be sajna. Délben léptük át a magyar-szlovák határt egy túratársnővel (erősen dülöngélt az álmosságtól) és bár bírom a meleget, éreztem, hogy kemény lesz. A Nagyszalánc előtti beton, árnyék nélkül eléggé betett, vártam már a kocsmát, ahol frissíteni lehetett. Itt egy kicsit elszámoltam magam, eddig olyan dőzs volt ellátmányban, hogy erre a körre is alig hoztam ennivalót. Ami viszont ezen az EP-n nem járt, így jobb híján Korpovit kekszet rágcsáltam. Volna. Ugyanis annyira kiszáradt a szám, hogy két harapás után darált keksz lett belőle, és nem volt nyálam, amivel lenyeljem, szárazon ki tudtam volna köpni :))) Viszont a Kofola/vágott sör ami járt, az maradéktalanul kárpótolt, csak iszonyat sokat kellett várni a "vágásra" (vágott sör: kétféle - világos és barna - sör egy pohárban, vigyázva, hogy a kettő ne keveredjen) Persze pofátlanul mindkettőből kértem. Hát a Kofola az valami iszonyat jó! Ezen a túrán kattantam rá a sima kólára, amit nem nagyon szeretek (tisztán), de a szlovák verzió überfinom.
_6181471.JPG
Bár 3 órája még Füzéren voltam, beiktattam fél óra pihit, majd nagy nehezen tovább vánszorogtam, először fel a szalánci várba,  majd Kalsa felé: ismét sok beton és kevés árnyék. A falut elhagyva végre ismét erdő, becéloztuk a magyar határt, előtte útba ejtve az Izra tavat, de jó lett volna megmártózni :( Alapos frissítő után jött még csak az igazi gyötrelem: Hársas-hegy, Bába-hegy, Vaskapu, a 3. szakasz második fele. Akitől lehetett megkérdeztem korábban, melyik a legnehezebb etap, a két középső említette mindenki, de inkább a másodikat. Szerintem a Szalánc rosszabb, itt jó eséllyel nappal van és meleg, 5x kell sokat mászni, nemcsak 3x, és a beton is több. Úgyhogy itt már kb. 2 óránként tartottam 20p pihit.
Bába-hegyet remekül lehet kispistázni (lecsalni), tudható volt, hogy nem lesz fenn EP. Épp itt sötétedett rám, és a társak is eltűntek, így majdnem sikerült benézni a jobbkanyart és rövidíteni, de visszafordultam. Páran viszont nem, hiába kiabáltam utánuk :))) Pedig fent a csúcson remek panoráma nyílt az éjszakai Pusztafalura, itt értem be Wehner Marciékat. Megbeszéltük, hogy néhányan "benézték" ezt a kanyart, jó lenne ide egy szúróbélyegző. Illetve, hogy a honlapon lévő "hivatalos" track is rövidíti ezt a részt, amit egy korábbi teljesítő rögzített. "Lekocogtunk" Pusztafalu határába, itt páran kiszálltak, nekünk jöhetett az utolsó gyilok Füzérig, fel a Vaskapuhoz. Erre a részre nem emlékszem :) Viszont a Füzéri várra nagyonis. Ezt még vaksötétben másztuk meg, és mivel épp felújítás alatt volt, nem kellett felmenni teljesen. De itt volt a túra számomra egyetlen értelmetlen része, lefele jövet megkerültették velünk az egész várat, mondván arra rövidebb... na ez nem esett jól. 13ó30p-es menetidővel értem be harmadszor Füzérre, éjfél után nem sokkal, ez kerek 4-es átlag.                          
3.nap, vasárnap, IV. szakasz: Nyugodó (47km/1300m)
A többiek megbeszélték, hogy pár óra alvás után, hajnali 3-kor mennek tovább. Én is megpróbáltam aludni, először kinn a sátorban, majd benn a tömegszálláson, de nem sikerült. Nem is fájt semmim, így kb 2 óra szenvedés meg depó összekészítés után, fél 3 körül nekiindultam az utolsó ötvennek. Előtte, tuti ami ziher alapon megittam egy kávét. Erőset. Duplát. Óriási hiba volt.

Viszont a cipőcsere nagyon bejött, erre az etapra visszavettem a jól bejáratott egyszerűbb Salomont, és az első pár lépés után konstatáltam, hogy nem fáj semmim. Ennek az ötvenesnek nagy része az Országos Kéken megy, olyan érzés volt, mintha laza kéktúráznék, csak a szokásos társaság hiányzott. Ilyen könnyű túrám se volt még, ezen vidámkodtam magamban, mikor beütött az előbb említett kávés probléma: épp hajnalodott, és hirtelen ájulás szerű álmosság kerített hatalmába. Alig bírtam menni, állva majd' elaludtam, a bokrok leveleiből mindenféle furi alakzatok bontakoztak ki :) 

(Itt jut eszembe Feri sztorija, amit egy későbbi túrán mesélt a K200 végéről: beletett néhány km-t pluszban, mert követett pár embert, beszélt is hozzájuk, és mikor utolérte őket, kiderült, hogy nincsenek is ott :))) Mások főleg házakat véltek látni az erdőben.)

Így utólag már tudom, hogy a kávét kár volt letolni, mivel fel voltam pörögve, sokat nem dobott, viszont mikor elmúlt a "hatása" átestem a ló túloldalára... Alig bírtam elvánszorogni Bózsvára az első EP-ig, ahol először a kedves pontőr autójába zuhantam be, majd a sátorba. Végre aludhatok, belőttem a telefont, hogy ébresszen 2 óra múlva, időben jól állok. És nem bírtam aludni... Ilyen nincs, hova lett az ájulás szerű roham? Forgolódtam, az agyam pörgött, egyszerűen nem hagyott, talán öt percet aludtam. Azt viszont frankón éreztem, hogy az izmaim szépen lemerevednek, a lábaim elkezdenek fájni, remek 40 km vár így rám. Közben azt is hallottam, hogy a kétszázasok közül szépen mindenki áthalad a ponton, így háromnegyed óra hánykolódás után kínkeservesen nekiindultam. Próbáltam tempózni, hogy beérjem a többieket, és hogy bejárassam a lábaimat, plusz baromi hideg is volt. A terep eléggé adta, csak beton, amit jól bírok. Talán Kishután, nagyon vicces kép tárult elém: először Feriék hármasát néztem, ahogy a kelő nap fényében az árokparton alszanak, majd a Kriszta-Karcsi páros dülöngélt ülve egy buszmegállóban.
Makkoshotyka előtt, 180 km-el a lábaimban ütött be az igazi ménkű: iszonyatosan fájni kezdett az achillesem. Térdszorító mindig van rajtam, mert a hajlító izmok nem szokták bírni 3000 méter szint felett, most nem fájtak. A talpcsont szintén necces 100km után, de az új cipővel/cipőcserével ez sem volt probléma. Erre jön egy eddig soselátott, és mind közül ez a legrosszabb: minden egyes lépésnél mintha kést szúrnának az achillesembe, gggyááá.  Flector kenyőcs volt nálam, az a térdfájásra nagyon tuti, pl. Mátrabércen már 10km után előjött, és kenés után szinte megszüntette a térdeimet. Na, ez achillesre nem jó!
Ekkor már együtt haladtam a sereghajtó 10-12 túratárssal, de nem bírtam így a tempót, lassan a szintidő is veszélybe került. Míg végre rájöttem, hogy futva nem fáj, mivel így más izmokat terhelek. A sétálóizmok kikészültek, akkor nosza, a maradék húszast fussuk le :))) Persze ez inkább előre dőlve vánszorgásnak tűnhetett egy külső szemlélőnek, de pl. az utolsó EP utáni szintidőm az elég jó lett. Ja, vasárnap délre már télleg durva meleg lett, ez sem segített, frissíteni is csak folyékonyat tudtam. Toplak Józsiéknál, a kb. 40 fokban hallgattam (nemtommér de pont egy katlanban táboroztak le?!) hogy sztorizgatnak, és suttyomban betoltam egy fél dinnyét :o)
Innen aztán kocogás Rákóczi-fáig, majd be a célba, az uccsó tizes 2 óra alatt lett meg, pedig némi szint még ide is jutott. A Nyugodó kerek 12 óra lett, ami 3.9 km/h átlag, a célba, zárás előtt másfél órával sikerült beérni. De a szintidő nem számít, csak hogy sikerült, és hogy a kapuban várt lelkes egy személyes szurkolótáborom.

A villa bejáratában tapsvihar, gratulációk, újabb habzsidőzsi, külön asztal a kiválasztottaknak, díjkiosztó, fürdés, aludni próbálás (továbbrasemmegy), élménybeszámolás, Csutora, este hazaút, félúton pár óra alvás (végre sikerült). Ez a pár nap leginkább egy gyerekkori nyári táborhoz hasonlítható. Köszi, hogy itt lehettem!
Képgaléria itt.
Címkék: Erőpróba
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kekkaland.blog.hu/api/trackback/id/tr2512078717

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása